Jump to content

Historiker fik pris for bedste præsentation på naturvidenskabelig konference

Published online: 14.09.2022

Camilla Bøgeskovs oplæg om fiskeriet af grønlandshajen i slutningen af 1800- og begyndelsen af 1900-tallet indbragte instituttets kommende ph.d.-studerende en pris ved Dansk Havforskermøde.

Historiker fik pris for bedste præsentation på naturvidenskabelig konference

Published online: 14.09.2022

Tekst og foto: Charlotte Tybjerg Sørensen, kommunikationsmedarbejder

På Havforskermødet i august, som Aalborg Universitet var arrangør af, var professor Bo Poulsen og syv historikere - heraf de fleste studerende - fra Institut for Politik og Samfund med. De har nemlig forsket i forskellige historiske emner i forbindelse med fiskeri.

Camilla Bøgeskov var en af dem. Hun deltog med en præsentation om fiskeriet af grønlandshajen, som var emnet for hendes speciale fra 2021. Og deltagelsen i konferencen kulminerede med en pris for bedste præsentation! Noget, der kom som en stor overraskelse - både for Camilla og for Bo Poulsen.

- Jeg vidste ikke engang, at der var en pris, fortæller Camilla Bøgeskov, som oplevede en stor interesse for hendes forskning fra de naturvidenskabelige deltagere i konferencen.

Muligheder for tværfagligt samarbejde

- Mange biologer kom hen til os og ville vide mere. De var meget interesserede i vores metoder og det kulturelle omkring fiskeriet og fiskermiljøerne, som de jo ikke arbejder med, fortæller Camilla Bøgeskov.

Hun glæder sig over, at der nu ser ud til at være åbnet for muligheder for mere tværfagligt samarbejde.

Det er vigtigt at gøre naturvidenskaben opmærksom på, hvad vi kan, og hvad vi kan i samspillet med hinanden, siger Camilla Bøgeskov.

Første gang historiker får pris

Professor Bo Poulsen deler glæden over prisen.

Det er helt usædvanligt, at en historiker får en pris på en naturvidenskabelig konference, siger Bo Poulsen.

Han er stolt over Camillas og de øvrige historikeres bidrag til konferencen og ser i lighed med hende perspektiver i et tættere tværfagligt samarbejde.

- Vi mennesker har påvirket havet på mangfoldige måder igennem århundreder. Når livet i havet så ovenikøbet presses af global opvarmning, kan den historiske tidsdybde hjælpe til en bedre forståelse af årsag og virkning, siger Bo Poulsen.

Fortsætter fiskeriforskning

Camilla Bøgeskov begynder som ph.d.-studerende på Institut for Politik og Samfund til oktober. Her vil hun undersøge det historiske fiskeri af laks og stør for at blive klogere på, hvornår vi begyndte at spise frisk fisk.

- Mennesker har jo gennem tiderne oftest spist saltet og tørret fisk, fordi fisk jo har en meget kort holdbarhed, og jeg vil gerne undersøge, hvornår man begyndte at spise laks og kaviar som mere end blot en kilde til ernæring, siger Camilla Bøgeskov.